Hvordan giver du dine kunder en god oplevelse?

Der findes mange forskellige jobs, der involverer arbejde med kunder, men hvis du er i en branche, hvor du skal være behjælpsom overfor kunder, bør du altid overveje, hvordan du giver dem den bedst mulige oplevelse.

Du har sikkert hørt udtrykket “Kunden har altid ret“, og denne tilgang kan også anbefales et langt stykke hen ad vejen (selvfølgelig kun til en rimelig grad). Denne tilgang kan også bruges igennem servicemindedhed. At være serviceminded betyder at have en tilgang, hvor service er midtpunktet. Hvis man er serviceminded sætter man kunden i fokus og sørger for, at de opnår deres ønsker med handlen. Og dette kan være en dealbreaker for sælgere. Hvis man vil bruge serviceminded på kunder, sætter man fokus på, hvad de har brug for, og hvordan man bedst muligt vil give dem den ideelle oplevelse.

Det er vigtigt at se kundeoplevelsen som en balancegang. Det skal hverken være for meget, eller for lidt. Det er centralt, at du er serviceminded, sætter kunden i fokus og gør, hvad du kan for at hjælpe dem og være der for dem, men de kan også mærke det, hvis det bliver for meget. Det kan godt være, at du har en lang arbejdsdag, men kunder kan også godt mærke det, hvis en ekspedient/sælger er falsk over for dem. Det er vigtigt at du opfører dig som et rigtigt menneske, der har en interesse i at ekspedere dem, og hjælpe dem igennem købsprocessen.

Det kan klart anbefales at sætte dig i kundens sted. Hvordan vil du gerne behandles som kunde? Du køber også selv ting. Når du køber noget, læg mærke til hvad sælgerne gør, og hvad du synes om det. Begynd at implementer, hvad der fungerer godt, og forsøg at afvig fra at gøre ting, som du ikke selv bryder dig om at opleve som kunde. Det skal det dog også påpeges, at ikke alle kunder er ens. Det er vigtigt, at du er god til at læse en kundes basale personlighed, og præferencer for at tale med sælgeren, er det en meget udadvendt person, eller foretrækker de, ikke at snakke meget med fremmede? Hvis det er mennesker der elsker at snakke med mennesker, kan det klart anbefales, at du er meget social med dem, men hvis de på den anden side er mere generte bør du overveje at undgå for meget kontakt, og lægge mærke til, graden hvortil de har lyst til at snakke, måske bør du kun spørge om og påpege det basale.

Og glem nu ikke de små ting, som kan virke ligegyldige, men kan sætte et lille smil på kundens læber. Husk at sige hej, og ønske dem en god dag og overvurder ikke hvad et smil og en god attitude kan gøre.

På en varm dag vil en flaske naturligt kildevand også være en populær gave til dine kunder.