Styrk dit immunforsvar med disse nemme råd

Dit immunforsvar er din allerbedste forsikring mod infektioner. Dog er vi sjældent særligt bevidste om vores immunforsvar.

Når der pludselig ankommer en pandemi. Eller når vi pludselig bliver syge om vinteren, bliver vi dog gjort opmærksomme på, at der er noget galt og måske vi skulle ændre det.

Det giver os mod på tanden. Men i stedet for at stoppe dig selv med et overforbrug af C-vitaminer eller spise utrolig sundt i nogle uger, så skal du overveje din generelle livsstil.

Ingen overdreven brug af C-vitamin

Dit immunforsvar har en masse faktorer, der til sammen udgår summen af dit immunforsvar. Nogle af disse vil du have mulighed for at faktisk at påvirke.

Her er ikke områder som f.eks. at proppe en masse citroner og andet ind i munden. Selvom de gamle husmorråd guider dig i retningen af et overdreven brug af C-vitaminer, er det sjældent den rigtige løsning for dig.

I stedet skal du fokusere på det lange løb. Det er ikke sådan, at dit forbrug af vitaminer, mineraler og motion ganges sammen og trækkes fra en gang i måneden, hvortil dit månedlige immunforsvar så står færdigt.

Dit immunforsvar er mere kompliceret end det. Immunforsvaret ændrer sig hele livet og ændringer kan ikke blot være kortvarige. Dit immunforsvar er et resultat af, hvordan du lever dit liv og behandler din krop. Hvis du lever et sundt liv, vil du have et bedre immunforsvar, medmindre du lider af sygdomme eller andet.

Spis varieret

Rådene til et bedre immunforsvar er derfor meget simple, trivielle og irriterende at lægge øre til. Det handler nemlig om at spise varieret. Spise en sund kost bestående af mad fra toppen og bunden af kostpyramiden.

Du behøver ikke spise brød, kartofler og ris hver dag. Du kan også tage en salat til aftensmad med noget kylling, bønner eller øksekød.

Det er også vigtigt at huske at få de 6 frugter eller grøntsager om dagen. Hvis du ikke er ferm i køkkenet, så lav dig en smoothie eller køb en god juice uden tilsætningsstoffer på vej til arbejde.

Der er utrolig mange mineraler og vitaminer i frugt og grønt. Køb selvfølgelig også de friske råvarer i stedet for frostposer eller de færdiglavede retter. Det er næsen altid sundere. Du har ingen chance for at vide, hvordan frost- eller færdigvarer er behandlet. Køb derfor de friske og sunde grøntsager til din madpakke og smoothie.

Kom ud på løbebåndet

Du blev advaret på forhånd. Rådene er sure og ikke særlig spændende, hvis man elsker pizza og PlayStation.

Motion er en stor del af det sunde liv. Dit immunforsvar styrkes af, at du holder dig selv fysisk aktiv, hvad en del mennesker formentlig oplevede, da vi skulle forblive hjemme under pandemien.

Tænk engang over det. Vi mennesker har levet 90 % af vores tid på jorden som jægersamlere. Her levede vi som nomader, der dagligt traskede rundt på i landskabet. Vi spiste nedfaldne frugter, bær og en gang imellem dyr.

Kosten var varieret og motion fik vi rigeligt. Det har vores kroppe vænnet os til og arbejdet med. Selvfølgelig er det, det sundeste for din krop.